-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41953)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16920)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26634 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

رمان هايي در بازار وجود دارند كه سبب شك و ترديد افراد جامعه اسلامي مي گردند. با اين كتاب ها چه بايد كرد؟ لطفاً نظر مراجع را درباره رمان هاي زير اعلام نماييد: ارابه خدايان , معجزه خدايان ,و...

نوشته هاي داستاني اعم از رمان و داستان كوتاه و قصه و... نوعاً داراي دوبعد اساسي هستند كه يكي مربوط به انديشه نويسنده و ديگري مربوط به طرز بيان نويسنده مي گردد. رمان شناسان از اين دوبعد با عنوان و ياد مي كنند. از اين جهت , اسلوب داستاني بر خلاف ساير نوشته ها كه داراي مفهوم و مفطوق مستقيمي هستند. داراي نوعي دو گانگي و حتي در بعضي از سبك هاي نگارش زمان داراي چند گانگي است . البته اين امر واضح است كه تفكيك اين ابعاد و شناخت ظريف كاري ها وانديشه هاي باب و ناباب نويسنده كار هر كسي نيست و نياز به تخصص كافي و وافي دارد.

همين خصوصيت ها سبب مي شود كه فرم ها و قالب هاي داستاني تاثير گذارترين انواع نوشته باشند, زيرا نفس انسان تأثيرات غير مستقيم را بدون مخالفت مي پذيرد و به ناخودآگاه مي سپارد. لذا هر كس مستقيماً مي تواند درك كند كه وقايح يك داستان اثر فراموش ناشدني بر روح و روان او داشته است . اين ويژگي ممتاز سبب شده است كه حتي قرآن به عنوان آخرين كتاب هدايت مملو از داستان بديع و عبرت آموز باشد.

اين خلاصه اي بود از ارزش قالب هاي داستاني وتاثير آنها در نفس آدمي حال لازم است به توضيح دو عبارت محور اصلي و محور فررعي بپردازيم . اما پيش از آن بايد بگوييم كه ضرورتاً هر رماني داراي اين خصيصه نيست واز اين جهت رمان ها داراي درجات متفاوتي هستند, مثلاً انديشه بعضي نويسندگان كتاب هاي جنسي , ايجاد بستري براي ترويج مسايل جنسي است . در حقيقت موضوع اساسي اين داستان ها است . در نتيجه قهرمانان اين داستان ها در كشاكش تمامي صحنه هاي داستان درصدد ايجاد اين انگيزه و در نهايت ارضاي ذهن خيال پردازخواننده اند پس محور اصلي و فرعي اين داستان ها اشاعه مسأله جنسي است . مسلم است كه خواندن چنين رمان هايي از نظر دين اسلام جايز نيست و به علت فساد و تباهي خاصي كه در پي دارد. خود كتاب هاي ضاله (گمراه كننده ) تلقي مي شوند و خريد و فروش و خواندن آن حرام مي باشد.

اما گاهي مسأله به اين گونه نيست . به اين معنا كه انديشه نويسنده در ايجاد رمان خود به هيچ وجه القاي مسايل شبهه آميز نيست و آنچه كه در آن شبهه ناك به نطر مي رسد, صرفاً اخلافات فرهنگي است كه ميان ما و نويسنده وجود دارد. مثلاً رماني كه درباره خدايان باستاني يونان است هر چند با فرهنگ اسلامي ما در تضّاد است . ليكن صرفاً يك داستان پيرامون عقايد و رسومات باستاني نوع ديگري از فرهنگ انساني است . اين گونه از داستان ها تاآن جا كه باعث اضرار به تفكر خواننده نكردند. در غير اين صورت خواندن آنها جايز نيست .

بنابراين , مطالبي كه در قالب هاي داستاني غربي وجود دارد و صرفاً تفاوت فرهنگي اقوام ديگر با مامحسوب مي گردد. با انديشه گمراه كننده نويسنده تفاوت دارد و نبايد آنها را با هم اشتباه گرفت . از طرفي نوع ديگري از قالب هاي داستاني وجود دارد كه نويسنده در اثناي داستان قصد هتك حرمت و اهانت به دين آيين مسلمانان را دارد همان طور كه در داستان آيات شيطاني اين معنا بروز و ظهور يافت . اين نوع داستان ها نيز از نظر علما جزء كتب ضالّه شناخته مي شوند و خريد و فروش و خواندن آن حرام است .

در مورد رمان هاي ياد شده نيز بايد بگوييم كه چون بعضي از آنها با اجازه وزارت ارشاد به چاپ رسيده , خواندن آنها بلااشكال است . چون اصلي بر اين است كتابي كه طبق قوانين جمهوري اسلامي به چاپ مي رسد, كتاب مفسده داري نيست .

در مورد نظر علماي عظام در اين باره بايد بگوييم كه شأن فقيه دخالت در مسايل جزئي و بيان حكم جزئيان نيست , مگر در مواقعي كه مباني اسلام و منافع مسلمانان در خطر باشد.

درباره نشاني صندوق پستي مراجع عظام نيز بايد بگوييم كه كافي است شما نامه خود را به نشاني دفتر مرجع مورد نظرتان ارسال نماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.